vrijdag 13 februari 2009

Uitbesteden in de echte wereld.

De meeste artikelen over uitbesteden die ik lees gaan over het, in de ICT populaire, outsourcen. Wat gewoon het zelfde is, maar de ICT is nu eenmaal doorspekt van Engelstalig jargon.

Eén zo’n artikel wil ik nu even van de bitjes en bytjes, die per glasvezelkabel en/of satelliet verzonden kunnen worden, naar de werkelijke wereld, waar spullen voor aflevering eerst in een doosje of op een pallet gedaan moeten worden, en vervolgens fysiek verplaatst.

Bedrijven die gaan uitbesteden, beseffen vaak de gevolgen voor de eigen organisatie niet, of onvoldoende. Want de toeleverancier is, hoe goed hij het ook probeert, geen verlengstuk van het eigen bedrijf.
De uitbesteder stelt ‘gewoon’ de specificaties en gewenste levertijd vast, de leverancier moet leveren. Op zich is dat geen probleem, want toeleveranciers (‘jobbers’) kenmerken zich door het leveren op klantorder. Zij denken in standaarden en werken met een gestroomlijnd fabricage proces.
Helaas heeft een uitbesteder soms andere verwachtingen. Men hoopt op wonderen, en denkt/hoopt dat de beperkingen van de eigen fabricage afdeling bij een toeleverancier vervallen.
Plat vertaald kan je zeggen: Wat eerst niet lukte in de eigen werkplaats, probeer ik nu wel te bereiken bij de leverancier. Er is een grote kans dat dit tot een teleurstelling leidt.
Leveranciers werken op een gestructureerde, procesmatige manier om de gezamenlijk gemaakte afspraken te realiseren.
Als je succesvol wilt uitbesteden is het dus essentieel dat je als inkoper ook op die manier gaat werken. Kies je ervoor om de fabricage (gedeeltelijk) uit te besteden, dan vraagt dat aanpassingen van de eigen organisatie.
Richt de besturing van de productie anders in (‘de regie’), maar ook de financiële en facilitaire aspecten. Men dient te gaan denken in producten en diensten, maar er moet vooral de bereidheid zijn om vooruit te denken. Wanneer moeten welke 'dingen' aanwezig zijn, en waar? En aan welke eisen moeten deze 'dingen' voldoen?
Van een leverancier mag je immers de kennis en kunde verwachten om (redelijke) eisen en wensen te realiseren, maar dat moet je ze wel (tijdig) aan de leverancier bekend maken!

De uitbesteder is verantwoordelijk voor de specificaties, de (toe)leverancier voor de realisatie!

Geen opmerkingen: