woensdag 25 februari 2009

Over opvoeden

Leverbetrouwbaarheid valt of staat met de betrouwbaarheid van de hele keten. Vandaag bleken wij een, toch al krappe, levertijd om een zeer banale reden niet gehaald te hebben: de pakketdienst reed in het begin van deze week niet in de regio Maastricht, want het was Carnaval. Als nuchtere noorderlingen hadden wij daar natuurlijk nooit rekening mee gehouden. De onderdelen waren al heel krap op tijd klaar, want er was eigenlijk onvoldoende tijd voor het inkopen van het materiaal, maken van de producten, en dan ook nog laten vernikkelen. Plus nog alle tijd voor het heen en weer zenden de al dan niet vernikkelde onderdelen. Wij hadden dus een iets langere levertijd opgegeven, die we normaliter wel gehaald hadden, als de pakketdienst meegewerkt had.
Hoewel onze orderbevestiging duidelijk de nieuwe leverdatum vermeld moet hebben begon de klant toch rond de gevraagde datum te rappelleren.

En zo blijven toeleveranciers en uitbesteders elkaar continue opvoeden. Gelukkig ging het hier maar om kleine afwijkingen ten opzichte van wat er gevraagd was.

Dat het er soms ook grover aan toe gaat blijkt onder meer uit een stukje dat ik gisteren las. Het gaat hier over ‘outsourcen’, dat is hoe ze, vooral in de ICT branche, uitbestden tegenwoordig noemen. Maar het hele stuk geldt ook onverkort voor ‘uitbesteden in de echte wereld’, van bouten, moeren en andere dingen die je beet kunt houden.

De conclusie is helder: Vraag van een toeleverancier niet alleen een topprestatie voor een bodemprijs, maar voedt de toeleverancier op tot een volwaardige partner in het ‘voortbrengings proces. Een goede toeleverancier staat daar voor open. Net zoals een goede uitbesteder open staat voor terugkoppeling, zeg maar ‘opvoeding’ door de toeleverancier.

Geen opmerkingen: