maandag 9 februari 2009

Een rondje op het web

Ik heb eens een rondje over het wereldwijde web gesurfd, en ben best wel wat leuke artikeltjes over toeleveren tegengekomen. Ik wil er een paar aanwijzen, en om taalproblemen te vermijden beperk ik me tot de Nederlandstalige stukjes.

Een doemscenario over personeelskwesties na de crisis:
http://www.managersonline.nl/weblog/473/het-doemscenario.html

leert ons dat het niet verstandig is om nu rigoureus het personeelsbestand uit te dunnen. Waarschijnlijk is het verstandiger om niet- kerntaken, voor zover dat nog niet gebeurd is, af te stoten, en meer in te kopen en uit te besteden.

Maar soms gaat het mis met outsourcen, ofwel uitbesteden.
http://www.6minutes.be/NL/Artikel.aspx?ArtikelID=13411&RubriekID=1
http://www.datanews.be/nl/opinie/90-99-21986/de-waarheid--en-niets-anders-dan-.html


Al slaan deze berichten eigenlijk op een groot probleem dat zich in de IT sectorvoordoet, is het natuurlijk de angst van iedere uitbesteder dat zijn toeleverancier hem met de brokken laat zitten. En bij de IT industrie is er nog niet eens sprake van een goederen stroom. Als er fysiek spullen ergens, op tijd, moeten zijn, in plaats van via een data kabel, zijn de mogelijke problemen alleen maar groter. Dit vraagt om verantwoord uitbesteden, en dat is niet altijd ‘ver’ uitbesteden.

Natuurlijk is mijn conclusie dat inkopen van industriƫle onderdelen het best dicht bij huis kan gebeuren. En dan bij een vertrouwde leverancier. Maar het is vermoedelijk wel duidelijk dat ik niet onbevooroordeeld ben. Dat zegt echter nog niet dat ik er naast hoef te zitten. Toch?

Geen opmerkingen: