vrijdag 16 januari 2009

What's in a name

Misschien is ‘toeleveren’ wel een wat pretentieuze naam voor dit weblog. Want wij leveren dan wel toe, maar we zijn niet echt de hele toelevering industrie bij elkaar. Wij doen maar één ding. Wij draaien. Wij frezen ook wel een beetje, maar in ieder geval niet het ergste.
Dat draaien gaat ons goed af, we draaien best nog wel lekker eigenlijk. Maar hoe moet ik het weblog anders noemen. Verspanende toelevering is al specifieker, maar nog te algemeen?
Draaien en toeleveren? Dat wordt een onhandige naam om als url in te typen. Vooral door de spaties. Want moet je daar streepjes neerzetten, underscores, of juist alles aan elkaar typen. Dat wordt lastig te onthouden zolang niet iedereen het zelfde doet. Draaiwerk toeleveren? Minder spaties, maar verder idem. En automatendraaiwerk toeleveren is ook een behoorlijk toetsenbord vol. En ik heb al een Blog over automatendraaiwerk. Daarin probeer ik me tot de techniek van het automatendraaien te beperken.
Daarnaast wil ik het hier niet alleen en steeds over onszelf hebben, maar over alles wat met toeleveren te maken heeft. Als toeleverancier zijn wij een schakel in het hele productieproces. Maar elke schakel is mede bepalend voor het functioneren van de hele ketting. En een Blog over toeleveren geeft mij ook de gelegenheid om te klagen over wat er in de wereld van toeleveren en uitbesteden allemaal mis is. En dat is natuurlijk best een heleboel op dit moment. En daar kunnen wij, als alle toeleveranciers samen, niet eens veel aan doen. Behalve ons beklagen dan.
Als iemand me vraag hoe het gaat is één van de vaste antwoorden: ik heb niets te klagen. Wat natuurlijk een vorm van klagen is. Nederlanders klagen graag, en ik wil graag een goede Nederlander zijn. Volgens een oud mopje is er maar één maand in Nederland waarin er opmerkelijk minder geklaagd wordt. En dat is februari, want die is korter. We gaan straks dus weer een zware maand tegemoet, met minder tijd om te klagen!

Geen opmerkingen: