donderdag 22 januari 2009

Kwaliteit kent zijn (lever)tijd

Als een produkt aan de gevraagde specificaties voldoet, moet het ook op tijd binnen zijn. Ik wil het wordt kwaliteit bewust niet gebruiken, omdat er te veel discussie is over de mogelijke inhoud van dit veelomvattende begrip. Wat is kwaliteit? Ik spiek even bij wikipedia, en kom tot :

“Kwaliteit betekent in feite hoedanigheid, maar wordt vaak gebruikt om aan te duiden of iets of iemand aan zijn doel beantwoordt. Het is in filosofische zin een lastig precies te definëren begrip, dat echter op een praktisch vlak veel gebruikt wordt om bijvoorbeeld technische eigenschappen van een stof en geschiktheid voor een bepaald gebruik aan te duiden.”

“Iets” heeft dus de juiste kwaliteit als het geschikt is voor zijn doel. Maar in onze, meer subjectieve, beleving heeft iets pas kwaliteit als het mooi, duurzaam of ‘onverslijtbaar’ is, of anderszins de feitelijke geschiktheids eisen overstijgt.
Wij proberen ons automatendraaiwerk altijd een beetje beter te maken dan wij denken dat de klant vraagt. Dan hoeft er over kwaliteit nooit discussie te zijn.

Een goed draaiwerkstuk dat er helaas nog niet is, is niet toepasbaar. Levertijd vormt dus een deel van de kwaliteit van een product. En dan kom je bij leverbetrouwbaarheid. En dan is het soms lastig als je net iets meer wilt leveren dan de klant vraagt. Want sommige logistieke systemen delen strafpunten uit voor te vroege leveringen. Een week eerder leveren dan gevraagd leidt gelijk tot een lagere score in de leverbetrouwbaarheid. En dat vind ik een beetje vreemd. Er zijn op internet ook al aardige anekdotes over gepubliceerd, en leuke discussies gevoerd.
Natuurlijk snap ik het voor versproducten, en ook als de te vroeg geleverde goederen een hoge waarde vertegenwoordigen, dan wel veel magazijnruimte in beslag nemen. De laatste twee redenen zijn misschien wel de oorzaken dat de leverancier er van af wil. Kwijt is maar kwijt, en gefactureerd is gefactureerd.

Maar voor het gemiddelde “doosje draaiwerk” zoals wij dat leveren is altijd wel een plekje te vinden, en het gebeurt meer dan eens dat het hele project eerder voltooid kan worden als alles (voor)tijdig binnen is. En meestal is de eindgebruiker alleen maar blij als zijn nieuwe aanschaf eerder geleverd wordt. De supply chain heeft een duidelijk harmonica effect, en kleine vertragingen kunnen grote "files" veroorzaken. Door (iets) te vroege leveringen te accepteren zijn sommige vertragingen eenvoudig te vermijden.

De klant is echter koning, en wij zullen dan ook niet eerder leveren als de klant daar geen toestemming voor geeft. Maar een beetje vreemd is dat soms wel.

Geen opmerkingen: