maandag 26 januari 2009

Roept u maar (af) !

Over raamorders en afroepen

In het vorige stukje had ik het over leverbetrouwbaarheid. De eenvoudigste manier om de leverbetrouwbaarheid te verhogen is een eenvoudige afspraak tussen toeleverancier en uitbesteder. De raamopdracht of afroeporder.

Een automatendraaierij zoals ons bedrijf werkt het liefst met overzichtelijke, wat grotere, series.
Wat is nu een ‘wat grotere serie', want dat is ook voor iedereen verschillend. Uit het oogpunt van efficiency kan een serie bijna niet groot genoeg zijn. De machine insteltijd moet ook betaald worden, en door hoe meer producten je die deelt, hoe lager de bijdrag per produkt is. Maar er zijn meer voordelen. Materiaal zakt meestal in prijs bij grotere hoeveelheden, en bij een langer lopende serie doe je toch iedere keer meer handigheid en vertrouwen op, waardoor nauwkeuriger bekend is hoe vaak de machine gecontroleerd en bijgesteld moet worden. Dat kan minder afval opleveren, dus een hogere netto produktie. Bij ons betekent het meestal dat we na enige tijd de controle frequentie kunnen verlagen, en de man-uren dus minder worden. Hoe dan ook, de kosten (per stuk) dalen door de langere looptijd.
Uit het oogpunt van voorraadbeheer kan een serie bijna niet klein genoeg zijn. Ieder onderdeel dat nog niet verwerkt is leidt tot kapitaal beslag en vormt een voorraad risico.

Ergens tussen deze twee uitersten moet een compromis gevonden worden.

Wij vinden een serie draaiwerk het leukst als deze tussen de 2 dagen en 2 weken draait. Dat geeft rust in het bedrijf, zonder dat de voorraad ontoelaatbaar oploopt. Om tot deze ‘ideale serie grootte’ te komen knippen wij langer lopende orders vaak in stukken. Maar dan moeten er wel langer lopende opdrachten zijn. Als de uitbesteder ongeveer weet wat hij in de komende periode nodig heeft kan hij vooruit bestellen, en een geschat gebruik per week, maand of kwartaal opgeven. De onderdelen worden dan over de loop van het bestelde aantal afgenomen. Meestal is de periode een jaar, maar wij vinden het niet erg als het sneller gaat. En we gunnen de afnemer ook wat uitloop als het wat langer duurt dan verwacht. Eén ding staat wel vast: het bestelde aantal moet ongewijzigd afgenomen worden. Het risico dat de reeds gemaakt onderdelen door een latere aanpassing onbruikbaar worden is volledig voor de opdrachtgever.
Omdat wij meestal niet het hele jaargebruik in één keer maken gaat dat dus meestal ook niet over het volledige aantal.

Omdat wij vooraf (ongeveer) weten wat we maken moeten is het mogelijk om via een (beperkte) voorraad ALTIJD wat onderdelen voor de klant op voorraad te hebben. Hierdoor is het, bij een goede aansturing door de klant, vrijwel steeds mogelijk om onmiddelijk te leveren. En dat geeft weer rust bij de gebruiker van ons automatendraaiwerk.

Geen opmerkingen: