dinsdag 23 december 2008

tegenwinds ondernemen

De industrie lijkt het een zwaar 2009 tegemoet te gaan. Dat dat komt door de kredietcrisis en de bijbehorende recessie weten we inmiddels wel. Maar het is en blijft slecht nieuws.
We hebben de laatste jaren al meerdere malen de broekriem flink aangehaald. Daarna is de kaasschaaf gehanteerd, en vervolgens is de boel uitgeknepen. Aan de huidige ‘dip’ gingen immers de aanslagen van ‘nine eleven’ 2001 vooraf. En net nu alles weer beter leek te gaan blijkt het optimisme te ongebreideld, en de opleving één grote zeepbel, waar de “dot.com” crisis bij vervaagt. Die trof alleen de ICT wereld. Na een korte periode van uitgeven moeten we de knip weer dicht houden.

Maar besparen hoeft niet altijd te betekenen dat er minder mogelijk is. Komend jaar is natuurlijk wel een prachtkans om alle vroegere besluiten nog eens tegen het licht te houden. Tegenwind betekent : opkruisen, laveren, en dat is gewoon vaak overstag. Het is dus hoog tijd om te kijken of oude problemen niet om een nieuwe oplossing vragen.

Zo zullen meer mensen door krijgen dat er winst zit in internet telefonie tussen bedrijven onderling. De telefoonrekening slinkt al bij het idee, Skypen is (voorlopig nog) gratis.

Dit soort stapjes zijn slechts een begin. Afschrijvingen op investeringen in machines en gebouwen hakken er ook flink in. Personeelskosten blijft meestal de allergrootste post. Maar al die mankracht (m/v) is noodzakelijk, en bezuinigen lijdt tot pijnlijke ingrepen.
Toch hoeft een kritische blik niet altijd treurige gevolgen te hebben.

Uitbesteden wordt vaak erg zwart/wit gezien. We doen het helemaal zelf, of we doen het niet. En zo verliezen we de nuance uit het oog. Bij ‘outsourcing’ denken we tegenwoordig gelijk aan verre landen. En soms ook aan ‘afwachten wat er terug komt’. En dat is helemaal niet nodig. Door ‘outsourcing’ weer gewoon ‘uitbesteden’ te noemen, en het dicht bij huis te doen is er meer controle mogelijk. En dan niet alleen kwaliteit controle. De kwaliteit van de meeste toeleveranciers is over het algemeen goed op orde. Of het nu om schoonmaakwerk, telefonie diensten of componenten gaat, we zitten allemaal in een concurrentie strijd, en niemand kan zich permitteren klanten weg te jagen met vermijdbare fouten.
Maar het gaat juist om de goed aansturing van de leverancier vanuit de afnemer. Zo maak je fouten vermijdbaar. Bij het lanceren van een nieuw product of het afnemen van een nieuwe dienst niet gelijk in het diepe springen, maar eerst samen met de leverancier ervaring op doen. En vanuit die ervaring samen uitbouwen.

Als ik me even tot de toelevering van onderdelen beperk zijn de voordelen evident:
De leverancier kan de seriegrootte beperken tot wat er (direct) nodig is. Door snel bij te sturen bij veranderingen, of dat nu wijzigingen aan het product of de omzet(verwachting) zijn. En zo blijft men slagvaardig tegenover de markt.

Geen opmerkingen: